Skip to content

2. rész: Mit nyújthat cserébe a szponzornak? – A kölcsönös előnyök kialakítása

A szponzoráció nemcsak anyagi segítség egy rendezvény lebonyolításához, hanem egy kölcsönös előnyöket kínáló partnerség. Amikor egy önkormányzati vagy kulturális intézmény támogatót keres, fontos, hogy ne csak a támogatás mértékét, hanem az érte nyújtott láthatóságot és értéket is átgondolja. Ebben a cikkben bemutatjuk, milyen lehetőségeket kínálhat egy rendezvény szponzora számára, és mire kell figyelnie, hogy a megállapodás szabályos és átlátható legyen.

A kulturális rendezvény, mint marketingfelület

A kulturális események rendkívül értékes marketingfelületet kínálnak a szponzoroknak – különösen helyi vállalkozások számára. Egy jól szervezett rendezvény nemcsak a jelenlévő látogatókat éri el, hanem a digitális és nyomtatott kommunikáción keresztül még szélesebb közönséget is. Néhány példa:

  • Helyi médiajelenlét: plakátok, szórólapok, helyi rádió vagy televízió megjelenések
  • Online kommunikáció: Facebook események, e-mail hírlevelek, honlapos megjelenés
  • Rendezvényhelyszíni láthatóság: molinók, pultok, szóróanyag-osztás, színpadi említés

„Egy jól pozícionált logó több ezer látogatót érhet el egyetlen rendezvény alatt.”

Szponzorációs csomagok – Példák és gyakorlat

Ahhoz, hogy meggyőző ajánlatot tudjon tenni, érdemes előre összeállítani szponzorációs csomagokat. Ezek tartalmazzák, hogy milyen láthatóságot kap a támogató, és milyen összeghatár vagy támogatási forma esetén.

Alap szponzorációs csomag (pl. 50 000 Ft)

  • Logó megjelenítés a rendezvény hivatalos plakátján és weboldalán
  • Színpadi bemondás egyszer
  • Facebook-poszt köszönő megemlítéssel

Kiemelt szponzorációs csomag (pl. 150 000 Ft)

  • Minden az alapcsomagban szereplő elem
  • Roll-up elhelyezési lehetőség a rendezvény fő helyszínén
  • Színpadi említés többször
  • Interjú vagy bemutatkozó lehetőség az esemény hivatalos oldalán

Főtámogatói csomag (pl. 300 000 Ft vagy több)

  • Teljes vizuális jelenlét: logó minden felületen
  • Rendezvény előtt és után köszönő kampány
  • Beszéd lehetősége a rendezvény megnyitóján
  • Termékmegjelenítés vagy aktivitás szervezése a rendezvényen

A csomagokat természetesen mindig az adott rendezvény jellegéhez és célközönségéhez kell igazítani.

Milyen formában fogadjon el támogatást?

Nem minden szponzor pénzbeli támogatást nyújt. Ezért fontos, hogy rugalmasan álljon hozzá a támogatási formákhoz. Íme néhány lehetőség:

  • Pénzbeli támogatás: a legegyszerűbb és legkönnyebben adminisztrálható forma
  • Barter együttműködés: például ingyen biztosított nyomdai szolgáltatás, catering, technika
  • Szolgáltatás biztosítása: például fellépők utaztatása, ajándéktárgyak készítése

„Egy helyi vállalkozó lehet, hogy nem tud pénzzel segíteni, de lehet, hogy tud sátrat biztosítani, vagy ellátást a fellépőknek.”

Mire figyeljen a szabályozás szempontjából?

Önkormányzati vagy állami intézményként különösen fontos a transzparencia és a szabályok betartása. A következő szempontokat vegye figyelembe:

  1. Rögzítsen minden támogatási megállapodást írásban, szerződéses formában.
  2. A szponzoráció ne befolyásolja a rendezvény tartalmi függetlenségét.
  3. Kerülje a politikai vagy megosztó üzenetekkel rendelkező támogatók bevonását.
  4. Figyeljen arra, hogy az adomány vagy szponzori támogatás nem járhat kötelezettségvállalással a jövőre nézve.

Ezen kívül minden esetben érdemes egyeztetni a jogi vagy pénzügyi osztállyal is, különösen pénzbeli támogatás esetén, hogy a megfelelő adminisztráció biztosított legyen.

Összefoglalás: adjon értéket – ne csak kérjen

A sikeres szponzoráció nem csak arról szól, hogy támogatót talál. Hanem arról is, hogy a támogató valódi értéket kapjon a befektetéséért. Minél pontosabban tudja bemutatni, hogy mit nyújt cserébe, annál nagyobb eséllyel mondanak igent az együttműködésre.

Öt kulcstipp a gyakorlatból:

  • Dolgozzon ki előre konkrét szponzorációs csomagokat
  • Használja ki az esemény digitális felületeit is láthatóságra
  • Legyen nyitott a barter és szolgáltatás alapú támogatásra
  • Készüljön írásos szerződéssel minden együttműködéshez
  • Gondolja át a hosszú távú partnerség lehetőségét is

Következő lépés

Szeretné megtudni, milyen fellépőt tudna rendezvényére meghívni – akár szponzori segítséggel? Próbálja ki az ingyenes árajánlat-generálót, amely néhány kattintással megmutatja a lehetőségeket:

Kattintson ide az ajánlatkérő oldal megnyitásához